sorry.. weer te lang geleden.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Teun en Carien Ridder - WaarBenJij.nu sorry.. weer te lang geleden.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Teun en Carien Ridder - WaarBenJij.nu

sorry.. weer te lang geleden..

Door: Teun & Carien

Blijf op de hoogte en volg Teun en Carien

17 Juni 2006 | Suriname, Paramaribo

Oei dat is lang geleden dat we wat geschreven hebben.. maar ja.. het zal jullie niet verbazen.. we hebben het druk gehad.

Ik zal even een korte update geven. Het zwembad bij Puerto Alegre is geregeld (ten minste mondeling we gaan het deze week bevestigen..) Het zwembad bij weg naar zee hebben we nog steeds geen contact gehad omdat die man gewoon zijn telefoon niet op neemt. Ik heb het ondertussen ook een beetje laten zitten want ik ben iets ander tegen het lijf gelopen. Ik had verteld dat Teun achter de bar werkte bij Dolfijn (die privé-sportclub) toch?? Nou wilde die mensen daar ook graag een keertje met mij praten, zo gezegd zo gedaan en na twee gesprekken heb ik daar per 1 juli op de maandag, dinsdag en donderdag een baan voor het verzorgen van de A en B diploma lessen. Dat is per dag 3 lessen van 40 minuten. Ik ben erg benieuwd hoe het zal zijn maar we zien het wel. Ik begin per 1 juli met meelopen zodat ik iedereen een beetje leer kennen en de manier van werken daar leer kennen en dan zodra er diploma is gezwommen dan begin ik alleen met de lessen en krijg ik nieuwe kinderen. Dolfijn is zoals ik al zei een privé-sportclub dus daar komen alleen kinderen van de leden zwemmen. Iets wat toch wel even heel ander is dan de lessen die ik zelf geef. De mensen zijn daar heel laks en behoorlijk arrogant, ze moeten je echt leren kennen voordat ze je mogen en normaal en leuk tegen je doen.. maar ja dat zien we dan wel weer mocht het echt niets zijn dan zoeken we gewoon weer verder..

Teuntje heeft het nog naar zijn zin achter de bar al heeft hij wel moeite met die oude arrogante mannen aan de bar.

Inmiddels zijn ook Teun zijn ouders aangekomen en hebben we al veel ondernomen. Ze kwamen op donderdag aan en Teun is ze gaan halen omdat ik zwemles moest geven kon ik helaas niet mee. Om kwart voor zeven waren ze thuis en hebben we massala kip met massala aardappelen en rijst gegeten, wat ik klaar had gemaakt. Het smaakte ze goed en na lang bijgepraat te hebben moest Teuntje om half 10 helaas nog even werken en zijn wij redelijk op tijd gaan slapen.

Ze waren niet zo hele vroeg wakker (wat eigenlijk altijd wel het geval is vanwege het tijdsverschil) dus Teun en ik konden ook nog even lekker uitslapen. We zijn vandaag de stad in geweest en hebben even gekeken wat de mogelijkheden voor verschillende trips zijn want daar is een grote beperking in op dit moment omdat er nog steeds veel onderwater staat en deze week opnieuw weer dorpen onderwater zijn gelopen. We hebben besloten om zondag en maandag op trip te gaan. We hebben na een bezoekje aan Fort Zeelandia en de markt een rondje door de stad gelopen en zijn geëindigd aan de waterkant met een djogo (biertje) en een sap. ’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest bij Suriani, een Javaanse warung in de stad. Na het eten hebben we nog even gerelaxed bij Broki.

Zaterdag hebben lekker rustig aangedaan en zijn we ’s middags naar de waterkant geweest om voetbal te kijken, en daar maak je dus altijd wat mee. Er zat achter ons een man die ook stand-up comedian was en iedereen die een beetje bekend was in NL of Suriname na kon doen. Daarna was er nog een man die portrettekeningen maakt en de mannen naast ons wilden dat wel. We hebben mooi meegekeken en met ze en om ze gelachen. Daarna hebben we thuis rijst met gebakken vis en tajerblad gegeten en ’s avonds lekker relaxed gedaan, met Thaly en Sherwin (broertje en zusje van Doemie) kinderliedjes gezongen en een beetje tv gekeken. En op tijd naar bed omdat het wel een vermoeiende trip zou worden.

Zondag zijn we op trip gegaan, we mochten kiezen of om 4:00 ’s morgens weg of om 11 uur ivm met de waterstand. We kozen ervoor om om 11:00 weg te gaan zodat we natuurlijk nog even het NL elftal zouden zien spelen. We vertrokken uiteindelijk om 11:30 zodat we mooi de wedstrijd af konden kijken. We vertrokken richting Leonsberg waar we op de boot gingen. We hebben lang gevaren, eerst over de Commewijnerivier, waar we een flinke bui over ons heen kregen en heel het bootje met zeil tot een soort tent werd omgebouwd.. Daarna zijn we de Matapicakreek ingevaren en daar kwamen de eerste muskieten te voorschijn. We hebben daar mooie vogels gezien, helemaal toen we bij de monding van de oceaan aankwamen, daar was een grote zandbank en een hele hoop vogels. We hadden echter een beetje haast omdat we ons kamp nog moesten opzetten voordat het donker werd. We hebben dus nog een stuk langs de kust gevaren en bij een stukje swamp (moeras) en strand ons tentje opgezet en is de kok begonnen met koken. De schemering viel al snel in waardoor we in een waar muskieten paradijs zaten (Nickerie is er niets bij..) Echt niet normaal, we hadden allemaal lange kleren aan en overal muskietengel gesmeerd maar dat maakte helemaal niet uit.. we werden helemaal lek geprikt en gek van het gezoem in onze oren. Wel hebben we lekker gegeten, rijst met paksoy en zout zure vis. Heerlijk. Na het eten hebben we even ‘onze buiken laten zakken’ zoals ze dat hier zeggen en zijn we vol goede moed aan de wandeling van 3 km begonnen (ten minste dat was ons verteld) het was geen mooie wandeling over het strand, wat we verwacht hadden maar een flinke hike tocht door het randje van het swamp, ook hier weer miljoenen muskieten die ons erg lekker vonden. Na ruim twee uur lopen kwamen we aan op het strand en zagen we al vrij snel een spoor en een schilpad die haar eieren aan het leggen. Wat een indrukkend gezicht, zelfs voor mij en ik zag ze voor de tweede keer. We zijn verder gaan lopen en hebben nog veel sporen gezien, maar die schilpadden waren al terug gekeerd of een dag eerder aan land gekomen om hun eieren te leggen. Margareth is na een tijdje afgehaakt omdat ze een ontsteking aan haar achillespees had (en we ook die hele lange weg nog terug moesten) en is terug gelopen met onze kok naar de eerste schilpad zodat zij die nog mooi hebben gezien terwijl ze haar nest dicht maakte en terug liep naar zee. Wij zijn nog even verder gelopen en hebben zeker nog 5 andere schilpadden gezien die eieren aan het leggen waren en terug naar zee liepen. Om half 12 begonnen we aan de weg terug.. en om half 2 waren we eindelijk, doodmoe en helemaal lekgeprikt terug bij ons kamp. Het enige dat ik nog wilde was de tent in en uit die verdomde muskieten. We lagen op een matje van 1 cm dik en met lange kleren aan tegen de muskieten (die helaas ook in onze tent waren..) sommige lagen al snel te snurken en andere hebben lang wakker gelegen en veel van de nacht meegemaakt. Om 7 uur moesten we weer in de boot zitten om op tijd de monding van de rivier binnen te gaan ivm met het getij. Om 5 voor zeven waren we wakker en hebben we als gekken alles ingepakt en naar de boot gebracht. Op de boot lekker ontbeten met broodjes, gebakken ei en een lekker bakje thee en koffie. Na een half uurtje varen kwamen we op tijd bij de monding en daar hebben we even stil gelegen om vogels te kijken, en we hadden geluk en kwam een hele groep rode ibissen langs gevlogen, met jonge erbij. Die jongen zijn nog grijs en de volwassen zijn fel rood. We zagen ze heel mooi in de zon, echt schitterend, en eeuwigzonde dat ze met uitsterven worden bedreigd (en de boswachters ze hier nog steeds schieten omdat ze zo lekker zijn..)

Na een half uurtje genoten te hebben zij we weer de kreek ingevaren en zijn we gestopt bij Reynsdorp Bakkie. Daar ging onze kok al weer koken (jeetje we hadden net ontbeten..) maar we hebben een flinke wandeling over de plantage gemaakt en hebben nog even bij een Javaans gezin wat gedronken. Ik heb nog een hele zak pepers meegekregen en we hebben nog even groenteplantje les gehad. Na ruim anderhalf uur kwamen we weer terug en smaakte de verse bamie met kip en pindasambel heerlijk! We zijn we even verder gaan varen naar Alliance, ook een oude plantage, eerst suikerriet en later citrus. Daar hebben we ook weer even een kort rondje gelopen en toen zij we weer richting rivier gaan varen. Het laatste half uurtje kregen we helaas nog een buitje over ons heen, maar och na dat vele lopen, die heel veel muskieten, en de vele indrukken, kon het ons allemaal niet meer schelen. Om half 6 waren we uiteindelijk weer thuis en hebben we lekker gedoucht en de eerste – hele vieze- kleren alvast maar gewassen. Nog even lekker een broodje knakworst gegeten en op tijd naar bed (ik als eerst.. het was half 9)

Dinsdag ochtend heb ik nog even lesgegeven aan de NL basisschool en ‘s middags gewoon voetbal gekeken. Om half 4 moest Teuntje weer werken bij Dolfijn en ik lesgeven bij SOGK. Margareth is mee geweest om mijn schatjes te bekijken, en Wally is thuis gebleven om de spannende wedstrijd van Brazilië te bekijken (het merendeel van Suriname is voor Brazilië..) Om half 6 waren we thuis en hebben we lekker macaroni gegeten. Weer een avondje gerelaxed en redelijk op tijd naar bed.

Woensdag hebben we eerst voetbal gekeken (de wedstrijden komen hier om 10:00 – 13:00 en 16:00) thuis en daarna zijn we met de auto naar Commewijne geweest. We zijn nog even met het bootje overgevaren en bij Frederiksdorp gaan kijken. Om half 5 waren we weer terug in de stad waar we weer bij de waterkant de tweede helft van Duitsland – polen gekeken. Toen even naar huis om even bij te komen en om te kleden en om 7 uur vertrokken we richting de Chris om lekker roti (met onze handen) te eten en daarna naar Oase om te polo’en. Even leek het niet door te gaan en het helemaal opgezegd te worden maar uiteindelijk hebben we toch gespeeld en heeft iedereen beloofd om nog meer mensen te zoeken.. ik hoop dat het gaat lukken want het gaat steeds een beetje beter en ik vind het ook steeds leuker worden. Na de polo nog even naar de Waag geweest voor een hele rustige jamm sessie en een lekker biertje.

Vandaag weer rustig wakker geworden en een advertentie gemaakt voor in de krant. Ik wil natuurlijk zo veel mogelijk leerlingen als ik per 1 juli start in puerto alegre. Ik moet zo lesgeven aan het lyceum en daarna weer bij SOGK. Teuntje moet vanavond weer werken bij Dolfijn dus we hebben vandaag een normale doordeweekse werkdag, zodat Margareth en Wally kunnen kijken hoe zo’n dag eruit ziet.

Zo een normaal dagje, na het zwemmen heb ik boulanger met warme vis gemaakt en het smaakte ze goed. ’s Avonds is Teuntje gaan werken en ben ik met Wally naar de film van Johan Cruijff geweest, uno momento dado op de Nederlandse Ambassade.

Vrijdag hebben we weer een rustig ochtendje gehad en zijn we rond half 1 vertrokken naar de NL ambassade om daar de wedstrijd van NL te kijken.. jullie weten vast allemaal hoe die verlopen is en dat we dus redelijk in spanning hebben zitten kijken, met nog vele andere NL’ers, waaronder ook de Ambassadeur (dhr. Soeters) en Job Cohen, die voor ‘werk’bezoek in Suriname is. Na het voetballen hebben we even boodschappen gedaan en hebben we ’s avonds lekker gebarbecued.

Vandaag is het zaterdag en zijn we vanochtend even de stad in geweest om nog een trip voor Wally en Margareth te boeken. ’s Middags hebben we weer een voetbalwedstrijdje gekeken en gaan we vanavond lekker uit eten bij Dumpling, een Chinees Tapas restaurant. Morgen heeft Teun een jeep van zijn werk geleend en gaan we lekker crossen over de afobakkoweg en een kijkje nemen bij Jodensavanna en blaka watra, maar meer erover in het volgende verslag!

Enne ja ik kan wel weer beloven om volgende keer weer wat sneller te schrijven, maar dat kan ik waarschijnlijk toch niet weer nakomen dus het blijft een verassing wanneer er weer een nieuw verhaaltje komt.. regelmatig kijken dus (maar volgens mij doen jullie dat wel zo aan de bezoekersaantallen te zien en alle leuke berichtjes van jullie!!)

Veel liefs Teun en Carien xx

  • 18 Juni 2006 - 10:15

    Therese:

    Hoi hoi,
    Ik zit helemaal in jullie verhaal, erg leuk en spannend.Echt genieten.
    Wat me wel opvalt is dat alles steeds om het lekkere eten draait, dus ben benieuwd hoe jullie er straks uit zien (hihihih). Die tocht lijkt mij wel super gaaf. Hoop dat jullie ouders er ook zo van genoten hebben, kan bijna niet anders. Als ik het dus goed begrijp heeft Teun nu dus 2 baantjes. Dat is druk!!!!
    Wij wensen jullie 4 nog veel plezier, de tijd vliegt dus geniet ervan.

    gr. en dikke knuffels voor jullie van ons drie.
    Bas, Therese en Luc

  • 18 Juni 2006 - 11:12

    Addie:

    WAt een verslag,om een beetje jaloers te worden om die muskieten na dan, maar wij wzijn net terug van ander familiebezoek. Het was erg gezellig en leuk om te zien waar marije werk en leeft,alleen het weer in spanje was wat minder wel warm maar erg veel wind, dat was jammer niet naar het stand dus.
    Maar jullie BEZOEK is wel erg leuk ,van twee kanten, is het vol te houden margareth in de warmte zo voor de ventilatie maar heb je ook een mobiel die overal mee naar toe kan?
    ik wens jullie nog een mooi en gezellige tijd toe en geniet er van maar het is weer zo voorbij
    Teun en Carien werk ze geniet samen nog lekker .Dikke kus van henk en mij.

  • 18 Juni 2006 - 17:27

    Coby:

    Wat een gezelligheid daar.Voor mij hoef je geen ene muskiet als souvenier mee te brengen hoor.De tijd vliegt, geniet met volle teugen, en lekker warm is het hier ook, dus dat is lekker als je thuis komt.Ben benieuwd naar jullie andere verhalen, nog even afwachten dus.Een dikke knuffel voor jullie alle 4 en tot later Coby en Floor

  • 18 Juni 2006 - 19:20

    Teun Carien:

    hoe is het met je jullie
    alen het is een mooi zijt
    van jullie teun en carien
    de groetjes angelique

  • 19 Juni 2006 - 13:04

    Marieke:

    Wij krijgen er door weer zo'n leuk verhaal al helemaal zin in om naar jullie toe te komen, behalve de muskieten dan! Die regenbuien zorgen voor verkoeling he??? En veel lekker eten, daar zijn wij ook wel voor in hihi! Wat goed dat er zwemlessen bij gaan komen en dat Teun het wel naar zijn zin heeft tussen de arrogante mannen aan de bar. Hebben jullie al trips niet gedaan? Dan kunnen jullie die met ons gaan doen.... ;-)
    Tot over een maandje! Dikke kus, Bas en Marieke

  • 19 Juni 2006 - 13:21

    Tessa:

    Wat een avondtuur! Leuk om steeds de verhalen te lezen. Ben nu afgestudeerd en heb een baan, kan dus dan uiteindelijk ook een ticket kopen ;-)
    Laat nog wel weten wanneer.
    Heel veel liefs Tessa

  • 20 Juni 2006 - 14:47

    Dais:

    Roti van Chris, de Waag en Dumpling... Super allemaal! Moet weer helemaal aan vorig jaar denken!!! Heel veel plezier met alles!
    Liefs Dais

  • 22 Juni 2006 - 09:05

    Fenna En Dennis:

    Geweldig die grote schildpadden! We beginnen weer echt heimwee te krijgen!
    Hebben jullie nog iets meegekregen van het dj Jean verhaal? Hij was op het nieuws geweest dat hij in Suriname aan het optreden was. De mensen daar zijn helemaal gek van hem. Was wel grappig om te zien!
    Geniet er nog maar lekker van met z’n viertjes.

    Groetjes Fenna en Dennis

  • 16 Januari 2007 - 21:52

    H. Ommel:

    Tijdens een speurtocht naar mijn roots stuitte ik op internet op jullie weblog. Prachtig verhaal.
    Ik was op zoek naar informatie over Plantage Reynsdorp waar mijn oma gewerkt moet hebben. Ben op zoek naar een foto en/of een kaart van deze plantage. Ik heb zonder jullie toestemming meteen 2 pagarafoto's op mijn weblog geplaatst.
    Bedankt voor jullie heldere reportage.
    howardommel.web-log.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Teun en Carien

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 324555

Voorgaande reizen:

02 Maart 2006 - 02 Maart 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: